Vastuullisuus pk-yrityksen hankintaketjussa

hankintaketju vastuullisuustyö Sep 19, 2025
Vastuullinen hankintaketju

Yritysten odotetaan kantavan vastuuta myös hankintaketjussa olevien kumppaniensa toiminnasta. Näin ollen yritysvastuu ulottuu myös omien seinien ulkopuolelle, ja vastuullisuuden taso määrittyy takana olevan hankintaketjun vastuullisuuden mukaan.

Kun vastuullisuuden sääntely lisääntyy, niin hankintaketjujen kestävyyden merkitys kasvaa. Tutkimuksen mukaan yli 70 % monien yritysten hiilijalanjäljestä muodostuu scope 3 -päästöistä, eli yrityksen ulkopuolella sen arvoketjussa syntyvistä epäsuorista päästöistä.

Hankintaketjun muodostavat kaikki ne toimijat ja vaiheet, jotka vaikuttavat yrityksesi tarvitsemiin raaka-aineisiin, palveluihin, komponentteihin, logistiikkaan jne. Hankintaketjun vastuullisuuden tarkoitus on varmistaa, että kaikki vaiheet ovat mahdollisimman ympäristö-, sosiaalisesti- ja taloudellisesti kestäviä.

Tämä tarkoittaa esimerkiksi:

  • toimittajien valintaa sen mukaan, miten he huolehtivat yrityksensä ympäristövaikutuksista, energiankulutuksesta, jätteistä tai taloudellisista velvoitteista
  • sen varmistamista, ettei alihankintaketjussa ole ihmisoikeus- tai työolosuhdeloukkauksia
  • logistiikan optimointia, esimerkiksi kuljetusreittien, pakkausten ja varastoinnin suunnittelua niin, että hiilijalanjälki pysyy mahdollisimman pienenä
  • materiaalien alkuperän ja sertifiointien ottamista huomioon
  • kiertotalouden ratkaisujen ottamista huomioon, esimerkkeinä uudelleenkäyttö ja kierrätys

 

Vastuullinen hankintaketju tuo mahdollisuuksia

Pk-yrityksille vastuullisuuden vaatimus hankintaketjussa voi tuntua suurelta ponnistukselta, koska resurssit (aika, henkilökunta ja osaaminen) ovat rajalliset. Oleellista on, että hankinnoista vastaavilla henkilöillä on hyvä käsitys hankintojen rakenteesta, mahdollisista kytköksistä riskimaihin ja riskiraaka-aineisiin.

Jos alihankkijoita on paljon tai hankintaketju on moniportainen, niin sen hallinta on vaikeaa. Omat suorat alihankkijat tulisi kuitenkin tuntea hyvin.

Vastuullisuus hankintaketjussa voi tuoda myös merkittäviä mahdollisuuksia.

Vaikka alkuinvestoinnit (sijoitus uusiin materiaaleihin, sertifiointeihin, toimittajien auditointeihin) voivat tuntua suurilta, voi syntyä kustannussäästöjä pitkällä aikavälillä esimerkiksi alhaisemmista logistiikka- ja kuljetuskustannuksista, tuotantohäiriöiden vähentymisestä tai jätteiden kierrätyksen kautta.

Asiakkaiden luottamusta parantaa, jos yritys osoittaa vastuullisuutta myös hankintaketjussaan. Kilpailukyky paranee ja yritys saa etua esimerkiksi tarjouskilpailuissa, joissa vastuullisuuskriteerit painavat.

Vastuullinen hankintaketju auttaa tunnistamaan riskejä, joita aiheuttavat esimerkiksi ympäristöongelmat, ihmisoikeusrikkomukset, toimitusten katkeaminen, hintojen vaihtelu tai sääntelyn kiristyminen. Näitä riskejä on helpompi tunnistaa etukäteen ja varautua niihin.

Kun tarkastellaan koko ketjua, voi löytyä uusia materiaaleja, vaihtoehtoisia toimittajia tai parempia logistiikkaratkaisuja, jotka ovat sekä vastuullisempia että parantavat toiminnan tehokkuutta.

 

Mitä haasteita on hankintaketjussa?

Usein alihankintaketjuja vaivaa läpinäkymättömyys. Ketju on pitkä ja monivaiheinen, ja tietoa toimittajista on vaikea saada. Toimittajien auditointi ja todentaminen vaativat aikaa, resursseja ja usein kansainvälistä yhteistyötä.

Sertifikaatit, ympäristöraportit, auditoinnit ja mahdolliset investoinnit voivat olla pk-yritykselle taloudellinen ja hallinnollinen taakka. Ei ole aina selvää, miten kustannukset kohdennetaan ja miten niistä saatavia hyötyjä mitataan.

Jos toimittajien vaatimuksia nostetaan liian nopeasti, nykyiset toimittajat eivät välttämättä pysty tai halua sopeutua niihin. Tämä voi johtaa toimituskatkoihin tai kustannusten kasvuun. On tärkeää viestiä ja neuvotella muutokset hyvin ja mahdollisesti tukea toimittajia muutoksessa.

 

 

Askelia vastuullisen hankintaketjun rakentamiseen

Kartoita ja analysoi Aloita selvittämällä, ketkä kaikki ovat toimittajiasi, mitä materiaaleja käytetään, missä vaiheissa syntyy merkittävät ympäristö-, sosiaalisen- ja taloudellisen vastuullisuuden riskit. Missä voit vaikuttaa eniten?

Aseta tärkeysjärjestys: Kerralla ei voi muuttaa kaikkea. Valitse muutama keskeinen toimittaja tai materiaaliryhmä, joiden kanssa voit aloittaa vastuullisuuden kehittämisen. Esimerkiksi ne, joissa kustannus-, laatu- tai riskitekijät ovat suuria.

Kehitä toimittajasuhteita: Keskustele toimittajien kanssa vastuullisuusvaatimuksista ja käytä arvioinnissa hyödyksi jo olemassa olevia arviointimalleja. Tarjoa tukea tarvittaessa (esim. ohjeistus, sertifiointimahdollisuudet) ja aseta selkeät odotukset ja mittarit. Yhteistyö on kuitenkin kumppanuutta eikä vain pakottamista.

Dokumentoi ja viesti: Kirjaa toimittajille suunnatut vastuullisuusperiaatteet kaikkiin sopimuksiin. Seuraa tehtyjen toimien toteutumista ja mittaa vaikutuksia (esim. päästövähennykset, materiaalin kierrätysaste, energia-/vesisäästöt). Viesti avoimesti esimerkiksi asiakkaille, työntekijöille ja viranomaisille.

 

Kirjoittaja Heli Kesämaa

 

Lähteitä

Deloitte 2023. Toimitusketjun kestävyydestä kilpailuetua. WWW-dokumentti. Saatavissa: https://www.deloitte.com/fi/fi/services/risk-advisory/perspectives/toimitusketjun-kestavyydesta-kilpailuetua.html [viitattu 18.9.2025].

Koipijärvi, T. & Kuvaja, S. 2020. Yritysvastuu 2.0 - Johtamisen uusi normaali. Helsinki: Helsingin seudun kauppakamari.

Liappis, A., Pentikäinen, M. & Vanhala, A. 2019. Menesty yritysvastuulla: käsikirja kokonaisuuteen. Helsinki: Edita.

Niemi, J. K. 2024. Vastuullisuustyö PK-Yrityksissä: Opas tuloksekkaaseen liiketoimintaan. Helsinki: Helsingin seudun kauppakamari.

Nieminen, S. 2025. Hyvä hankinta, kestävä bisnes. Helsinki: Alma Insights.